0348-485088projects@bbp.nl

Hoe Daunendecke.de met storytelling de crossborder markt verovert

Home / Insights / Hoe Daunendecke.de met storytelling de crossborder markt verovert

Hoe Daunendecke.de met storytelling de crossborder markt verovert

Het Nederlandse bedrijf Donzendekbed.nl opereert in Duitsland onder de naam Daunendecke.de. De webshop levert producten in het hoogste segment en doet dat met succes! Het bedrijf heeft de Duitse markt veroverd door aan te haken bij de trend storytelling. Hierbij hebben ze veel aandacht besteed aan geoptimaliseerde teksten die worden geschreven door native speakers. Bovendien heeft Daunendecke.de bewust gekozen voor een domeinnaam die naadloos aansluit op het belangrijkste keyword ‘Daunendecke’, waarmee ze in Duitsland op de eerste plaats staan in Google. Deze strategie heeft volgens de zakenpartners Rien Stierman en Niels Helms gezorgd voor een gezonde marketingmix. Bovendien opereert het bedrijf Donzendekbed.nl crossborder ook zeer verdienstelijk! Maar nu eerst even terug naar het Duitse avontuur! 

Waarom bent u met Daunendecke.de naar Duitsland gegaan?

“Dat had alles te maken met het succes van Donzendekbed.nl. Ons concept bleek aan te slaan in Nederland. De logische vervolgstap was in onze ogen Duitsland. Wij zagen het als een enorme uitdaging om als Nederlandse jongens de Duitse markt te veroveren met een typisch Duits product. Wat daarbij erg heeft geholpen, is dat ik Duits gestudeerd heb en enkele jaren in Duitsland heb gewoond. Ik was zodoende vertrouwd met de Duitse cultuur, waar kwaliteit en de wensen van de klant voorop staan.”

Op welke manier probeerden jullie je te onderscheiden van de concurrentie?

“Een donzen dekbed blijft uiteindelijk een donzen dekbed en daarom hebben wij getracht om het product middels storytelling interessanter te maken. Wij informeren onze klanten over welke dons er in het dekbed zit, of welke katoen er voor de tijk gebruikt is. Wij waren de eersten die dat zo uitgebreid deden.’s Avonds slapen wij onder onze eigen dekbedden,” vervolgt Stierman. “Als een dekbed niet bevalt, komt het niet op de website of we halen het meteen van de site af. Want wat in onze ogen niet goed genoeg is, is voor onze klanten natuurlijk al helemaal niet goed genoeg. Het fijne is dat we graag over onze bevindingen vertellen en dat sluit goed aan bij het principe van storytelling. Om de doelgroep te boeien en aan ons te binden, te midden van een zee aan concurrenten, zijn authentieke verhalen nodig.”

“Het maken, aanbieden en verspreiden van unieke content is voor ons bedrijf net zo belangrijk als een passend aanbod voor de klant. Bij onze storytelling hebben we rekening gehouden met de juiste SEO strategie, zodat Daunendecke.de organisch goed vindbaar is. Hierdoor kunnen ook bloggers makkelijk een link over onze website plaatsen en we zijn zo ook goed vindbaar via hen. Dit zorgt voor een gezonde marketingmix! Uiteraard is het mooi meegenomen dat onze storytelling aanslaat in Duitsland, het thuisland van het donzen dekbed”, aldus Rien.

Wat is uw mooiste moment binnen de Duitse markt?

“Wij wilden per se de domeinnaam Daunendecke.de. Deze was natuurlijk al bezet. Door een bedrijf dat gespecialiseerd was in het reinigen van donzen dekbedden nog wel,” lacht Stierman. “Uiteindelijk hebben wij de domeinnaam over kunnen nemen en dat bleek een goede investering te zijn. Een dergelijke naam, immers de letterlijke vertaling van ‘donzen dekbed’, geeft autoriteit en geloofwaardigheid.”

Rien vertelt verder: “Daunendecke.de heeft het belangrijkste zoekwoord direct in de domeinnaam staan en hierdoor hebben we elke maand een behoorlijke organische bezoekersstroom vanuit Google. Het voordeel hiervan is dat Daunendecke.de hierdoor op dit trefwoord geen hoge kosten heeft te maken voor SEA. De aankoop van de juiste url verdient zich zo dubbel en dwars terug. Terwijl veel Nederlandse bedrijven de eerste jaren gemiddeld 80% van hun bezoekverkeer moeten inkopen via online advertenties. Dit maakt de marketingmix in een groot land, zoals Duitsland, met veel mensen die zoeken via Google onnodig kostbaar. Hier loopt Daunendecke.de in dit geval gelukkig niet tegenaan.”

NOTE: Donzendekbed.nl staat genoteerd in de CrossBorder Top30 en is één van de sprekers op het CrossBorder e-commerce event.

Recent Posts

Leave a Comment

bamigoCrossBorder Top30-500