Arno Verkleij

Arno Verkleij  is geboren (1973) en getogen op een bloembollenkwekerij in de bollenstreek. Tijdens zijn werk de kwekerij was er al de interesse in e-commerce en startte hij in 2002 flowerbulb.com, een webshop voor bloembollen gericht op Europa en de VS. In 2004 werd dit bedrijf verkocht, waarna hij kwam te werken als general manager van een computer retailketen. Hierna kwam hij terecht in de tuin- en parkmachines en later ook de landbouwmechanisatie. Daar ondervond hij het probleem van incourante onderdelen en ontstond het idee voor BartsParts; een platform dat mechanisatiebedrijven helpt van hun incourante onderdelen af te komen. 

Omschrijving van de presentatie

De hele wereld als markt, een goed idee?

BartsParts is in 2016 gestart met het verkopen van onderdelen over de gehele wereld. Arno vertelt hoe het bedrijf groeide van een bijbaan naar een bedrijf dat maandelijks zo’n 3000 zendingen verzorgt binnen heel Europa. In het bijzonder wordt aandacht geschonken aan alle uitdagingen op het gebied van internationaal zaken doen, bijvoorbeeld inzake logistiek, financiën, BTW en andere regelgeving waar BartsParts tegenaan is gelopen (en nog steeds loopt) 

5 vragen aan

Arno Verkleij

1. Wat zijn jullie plannen om verder de grens over te gaan?

Op dit moment ligt onze focus volledig op de EU landen. Wij versturen zowel vanuit als naar alle EU landen. Op korte termijn willen wij in ieder geval graag het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en Zwitserland weer toevoegen. Daarna gaan we per land beoordelen of we die gaan toevoegen of niet.


2. Wat zijn actuele aandachtspunten / uitdagingen binnen jouw organisatie in relatie tot e-commerce over de grens?
Onze grootste uitdagingen zijn met name de logistiek (om onze onderdelen snel en tegen aanvaardbare kosten naar onze klanten te kunnen laten sturen). Wij verzenden vanuit 1100 magazijnen in vrijwel alle EU landen naar klanten in de gehele EU. Dat brengt behoorlijk wat hoofdpijn op het gebied van logistiek met zich mee. Een tweede belangrijk dossier is de BTW regelgeving. Ook hier is het versturen van en naar alle landen in de EU best complex.
3. Jullie hebben intussen aardig wat crossborder ervaring opgebouwd; waar zijn jullie met name trots op?
Trots zijn we op het feit dat BartsParts in een aantal landen inmiddels een gevestigde naam is voor zowel het verkopen van je oude onderdelen als het vinden van onderdelen die (zeker nu) minder goed leverbaar zijn. Het feit dat we in staat zijn volledig geautomatiseerd onderdelen vanuit 1100 magazijnen (in heel Europa) weten te verzenden naar onze duizenden klanten (wederom in heel Europa) maakt dat we onszelf soms al ‘de Amazon van de onderdelen’ noemen.
4. Welk ander bedrijf bewonder je op het gebied van crossborder e-commerce?
VanMoof vind ik persoonlijk een mooi voorbeeld van een typisch Nederlands bedrijf met een typisch Nederlands product behoorlijk succesvol is over de grens. Waar ik zeker ook bewondering voor heb, is een bedrijf als Shopify die het hun klanten super makkelijk maakt een webshop te beginnen en het (inmiddels) ook nog eens super eenvoudig maakt over de grens te gaan.
5. Met welke kernboodschap gaan de toehoorders van jouw spreker sessie naar huis?

‘The sky is de limit’, maar in e-commerce is het verstandiger om soms uit te gaan van ‘the border is the limit’