Brexit: de gevolgen voor cross border e-commerce

De keuze van de Britten om de Europese Unie te verlaten heeft flinke gevolgen voor ondernemend Europa. Zo ook webwinkels die zaken doen in de UK of Britse shops die verkopen aan consumenten in de EU.
Een onzekere financiële markt, een flinke koersdaling voor de pond. De gevolgen van de Brexit zijn vandaag al merkbaar. Maar wat gaan Europese en Britse webwinkels merken van het vertrek van de Britten, dat over twee jaar plaatsvindt?
Dexport
Britse media spreken over de rampzalige gevolgen die de Brexit heeft voor hun e-commerce markt. Meer dan 50 procent van de export van Britse online bedrijven gaat naar landen in de EU. Volgens de Volo Online Retail Dexport Index vertegenwoordigt de export 20 procent van de totale online retailhandel.
Topmarkten
De topmarkten voor de UK zijn Duitsland en Frankrijk met 40 procent van de cross border verkoop; België, Zweden en Ierland zijn zeer waardevol voor de pakketmarkt. Britse webwinkels zien daarnaast veel online verkeer uit Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje komen.
Manpower crisis
In de fulfilment van online orders zullen de Britten een flinke kluif hebben aan het werven van medewerkers die deze bestellingen willen inpakken. Volgens Webinterpret heeft de UK nu al te weinig personeel in dienst om alle digitale bestellingen te kunnen verwerken. Met het sluiten van de grenzen – en daarmee de toevoer van Oost-Europeanen die staan te springen om werk – zal er een manpower crisis uitbreken, aldus de nieuwssite.
Gevolgen voor Nederlandse shops
Welke gevolgen heeft het voor Nederlandse webwinkels die aan Britse consumenten verkopen? In een notendop:
– Het wordt duurder om te versturen naar Britse consumenten dan naar klanten in andere EU-landen.
– De andere importregels dan tussen EU-landen en nieuwe grenscontroles zorgen voor vertraging van het leveren van online orders aan Britten.
– Europese consumenten zullen minder snel geneigd zijn om online in de UK te winkelen.
Digital Single Market
De Britten zijn niet meer betrokken bij de ontwikkeling van de Digital Single Market, een plan van de Europese Commissie dat cross border e-commerce in de EU moet vergemakkelijken. Zij profiteren dus ook niet van gezamenlijke regels rond geoblocking, btw-tarieven en big data die de komende jaren worden opgesteld.
Op 7 september vindt in Utrecht het Cross Border E-commerce Event plaats. Onder andere Mister Spex en Bakker.com vertellen hoe zij succesvol verkopen in het buitenland, ook in de UK. Dit artikel verscheen eerder op twinklemagazine.nl.

No Comments

Post A Comment