Coen Fredriks

Als E-Commerce Strateeg is Coen al 12 jaar lang een bekend gezicht voor veel e-commerce merken. Hij lanceert, schaalt en optimaliseert bedrijven met grote ambities en houdt ervan om uitdagingen op te lossen met digitale technologie. Afgelopen jaren was Coen verantwoordelijk voor de E-Commerce van WAHTS, zette hij eerder voor Frederique Constant een Aziatische, Europese en USA store op en adviseerde hij Boska om hun internationale B2B en B2C ambities te realiseren. Sinds 2021 begeleidt hij klanten van Code (een Shopify Plus agency) bij het optimaliseren en internationaal opschalen van hun e-commerce.

Omschrijving van de presentatie

De do’s & don’ts voor crossborder succes

Een nieuwe markt veroveren doe je niet door te kiezen voor de weg van de minste weerstand, maar door met volledige toewijding te werken aan het lokaliseren van je klantervaring. Wat komt daar allemaal bij kijken? Als E-Commerce Strateeg bij Code (Shopify Plus agency) ziet Coen Fredriks van dichtbij wat er nodig is voor crossborder succes en in deze sessie praat hij over de uitdagingen en succesfactoren. Wat kunnen we leren van E-Commerce merken zoals Stoov, MR MARVIS, Osaka en Rosefield? Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten wanneer je een nieuwe markt betreedt? En bovenal: concrete Do’s & Don’ts voor jouw crossborder strategie.

5 vragen aan

Coen Fredriks

1. Wat zijn jullie plannen om verder de grens over te gaan?
Code heeft momenteel kantoren in Amsterdam, Delft en Berlijn en gaat komend jaar focussen op het versterken van onze positie als Shopify Plus partner in Duitsland. We bedienen klanten in heel Europa en de UK. Als E-Commerce agency zien we dat de merken waarvoor wij werken steeds vaker internationale ambities hebben. Een nieuwe webshop openen met een andere taal en valuta is dankzij het aanbod van SaaS oplossingen tegenwoordig een fluitje van een cent, maar succesvol de markt veroveren is een stuk ingewikkelder. Internationaal opschalen vereist lokalisatie op alle fronten en dit is precies waar we merken graag bij helpen.  
2. Wat zijn actuele aandachtspunten / uitdagingen binnen jouw organisatie in relatie tot e-commerce over de grens?
De grootste uitdaging voor veel van onze klanten die internationaal opschalen is het creëren van zichtbaarheid en vertrouwen in de nieuwe markten die zij betreden. Het leren kennen van je doelgroep en het bouwen van je merk kost tijd, energie en onderzoek. You need to play the long game!  
3. Jullie hebben intussen aardig wat crossborder ervaring opgebouwd; waar zijn jullie met name trots op?
We zijn supertrots op ons portfolio dat bestaat uit tientallen succesvolle internationale e-commerce merken zoals Rosefield, Kambukka, TI SENTO-Milano, Stoov en MR MARVIS. Bij veel merken waren we al in de beginfase betrokken als Shopify Plus agency en hebben we samen een toekomstbestendige online store neergezet. Het is geweldig om samen te kunnen groeien.
4. Welk ander bedrijf bewonder je op het gebied van crossborder e-commerce?
Stoov! De manier waarop zij eerst de Duitse markt hebben gevalideerd en vervolgens met 100% toewijding en focus Duitsland zijn gaan veroveren is zeer indrukwekkend. De les? Een nieuwe markt betreden is vergt lef, commitment en doorzettingsvermogen. We hebben Stoov in 2021 van Lightspeed naar Shopify Plus gemigreerd, en er staat nu een toekomstbestendig ecosysteem klaar voor verdere internationale groei. Wil je meer weten over de crossborder strategie van Stoov? We spreken beiden dus kom vooral naar onze sessies toe.  
5. Met welke kernboodschap gaan de toehoorders van jouw sprekersessie naar huis?
De bezoekers van onze sessie gaan naar huis met een pakket aan concrete Do’s & Don’ts voor hun crossborder strategie. Opgelucht dat ze bepaalde fouten kunnen voorkomen en geïnspireerd om de best practices zelf te gaan toepassen. Je grenzen verleggen (letterlijk) is niet eenvoudig en vooral erg hard werken. Mijn doel is om de mensen in de zaal nieuwe energie en handvatten te geven om hiermee aan de slag te gaan.