‘Daelmans moet internationaal dé stroopwafel zijn’

Daelmans, dat 1,3 miljoen stroopwafels per dag produceert, wil dat de lekkernij overal ter wereld per pakje online te koop komt.

E-commerce manager Wouter Smeets vertelde op Shopping Today over de internationale direct to consumer strategie van Daelmans, opgericht in 1909. Sinds 2004 verkoopt de banketwarenfabrikant stroopwafels onder de eigen merknaam. Dat gebeurde aanvankelijk alleen via retailpartners, maar sinds enkele jaren ook direct to consumer.

Stroopwafels.com

Daelmans’ directe koers werd ingezet nadat het bedrijf zich had gebogen over de volgende stelling: ‘80 procent van onze omzet komt van resellers die 100% zeker onderdeel uitmaken van de nieuwe economie.’ Het antwoord was ontkennend en dus besloot Daelmans ook direct te gaan verkopen. In 2016 werd de site Stroopfwafels.com gelanceerd, sinds vorig jaar is Daelmans aanwezig op Amazon. ‘Inmiddels zijn we in een kleine zeventig landen online te koop’, aldus Smeets. ‘Amazon fungeert als volumedrijver. En als peilstok om te kijken hoe onze producten ergens aanslaan. Ook maken we gebruik van hun magazijnen. Het is wel belangrijk om je merkuitstraling op Amazon goed te bewaken.’

Smeets voegde toe dat de directe online verkoopactiviteiten niet alleen omzet opleveren, maar ook inzichten voor zowel de retail sales verantwoordelijken als de marketeers van Daelmans.

Customization app en online only assortiment

Om de directe aantrekkingskracht te vergroten komt er dit jaar nog een speciale ‘stroopwafel customization app’. Ook werken Smeets en collega’s aan een rebranding, waarbij ook de verpakkingen op de schop gaan en aan een online only assortiment. ‘Daarbij moet je denken aan gift packs voor Valentijn bijvoorbeeld. We willen iets extra’s bieden waardoor mensen echt naar ons toe komen. Onze missie is dat mensen direct aan stroopwafels denken als ze Daelmans horen én andersom.’

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.