Jan Cortenbach

Jan is een pragmatische no-nonsense e-commerce leider. Zijn carrière startte hij bij The Boston Consulting Group. Al snelde maakte hij echter de stap naar bedrijven als Coolblue, Charlie Temple en Alpine Hearing Protection, waar hij de rol van E-Commerce Director vervult. In die rol is hij verantwoordelijk voor de wereldwijde marketplace en webshop sales, kanalen die de groeimotor van Alpine vormen. Dit bewerkstelligt hij door op hoog tempo een zelfstandig opererend team te bouwen om op die manier duurzaam schaalbare groei te realiseren.

Omschrijving van de presentatie

Hoe je als MKB bedrijf de wereld verovert

Alpine is één van de internationale marktleiders op het gebied van gehoorbescherming, dankzij sterke relaties met o.a. retailers, festivals en Formule 1. Na een jarenlange focus op B2B, heeft D2C zich ontpopt als de belangrijkste groeimotor van Alpine. In deze presentatie beschouwen we de transformatie van een traditioneel MKB bedrijf naar een innovatieve scale-up. Centraal staat de vraag: Wat is er voor nodig om een gevestigd bedrijf te laten slagen in de hypercompetiteve cross-border e-commerce? Bijvoorbeeld: Welke rol speelt je webshop ten opzichte van marketplaces? Hoe ga je om met kanaalconflicten, zowel binnen je organisatie als met retailers? Hoe haal je de juiste kennis aan boord? 

5 vragen aan

Jan Cortenbach

  1. Wat zijn jullie plannen om verder de grens over te gaan? Onze, realistische, ambitie is om van Alpine het wereldwijde #1 merk in gehoorbescherming te maken. 
  2. Wat zijn actuele aandachtspunten / uitdagingen binnen jouw organisatie in relatie tot e-commerce over de grens? #1 is mensen. Groeien op ons tempo doe je alleen met een team van champions-league kaliber wat zelfstandig kan opereren. Het is verleidelijk om daar in de huidige arbeidsmarkt concessies op te doen, maar ik kies er bewust voor om die lat niet lager te leggen.
  3. Jullie hebben intussen aardig wat crossborder ervaring opgebouwd; waar zijn jullie met name trots op? Allereerst de absurde groei op marketplaces die we als bedrijf, ondanks onze 28 jaar historie/traditie, hebben weten te realiseren. Daarnaast het tempo waarop we innoveren: Binnen 6 maanden 5 nieuwe webshops bouwen en migreren was een topprestatie.
  4. Welk ander bedrijf bewonder je op het gebied van crossborder e-commerce? Lastig, het is vaak appels met peren vergelijken. Ik vind het knap dat YourSurprise een gepersonaliseerd product waarvan de levertijd cruciaal is internationaal zo goed aan de man weet te brengen. Tegelijkertijd heb ik bewondering voor de succesvolle werkwijze van VidaXL (misschien wel omdat die qua aanbod/aantal kanalen zo enorm verschild van de onze).
  5. Met welke kernboodschap gaan de toehoorders van jouw sprekersessie naar huis? Als 28-jaar oud MKB bedrijf kun je dankzij cross-border e-commerce wereldwijd marktleider worden. Dat vergt echter een compleet nieuwe manier van werken, die door de hoogste lagen in je organisatie geëvangeliseerd moet worden.