Made.com vertegenwoordigd op het CrossBorder Event 2020

Damien Poelhekke, managing director van Noord-Europa bij Made.com, is de eerste spreker van het CrossBorder Event 2020. Op het evenement zal hij inzicht geven in de crossborder strategie van een van de grootste interior design lifestyle merken van de wereld die internationaal wist te groeien van 30 naar 300 miljoen euro omzet.

Made.com, dat in 2010 werd opgericht door Ning Li, Jullien Callede en Chloé Macintosh ontstond eigenlijk uit een frustratie. Ning Li was het convenient segment van Ikea ontgroeid, maar had niet het geld om over te stappen naar premium merken van duizenden euro’s. Hij zag een gat en besloot daar met Made.com in te springen. Het concept van Made.com is anders dan normaal. Made.com verkoopt digital to consumer merken die, nadat ze gemaakt zijn, direct aan de klant worden geleverd, zonder te zijn opgeslagen. 

Damien Poelhekke is managing director van Noord-Europa en kwam zes jaar geleden terecht bij Made.com. Daarvoor had hij de internationale marketing opgezet voor Zalando. In die tijd kreeg hij een masterclass online marketing en e-commerce en toen Zalando naar de Beurs ging vond hij het tijd om zijn tanden weer in een nieuw project te zetten. Hij zou eerst de Benelux opzetten en dan verder uitgroeien naar andere landen. Toen hij begon bij Made.com telde het bedrijf slechts tientallen werknemers met een klein kantoortje. Nu zijn ze uitgegroeid tot 500 man personeel, actief in 11 landen en gingen ze van 30 miljoen pond revenu naar 300 miljoen. Overstappen naar een kleiner bedrijf was een bewuste keuze voor Damien. “Ik wilde het echt groot maken. Zalando is natuurlijk een platform waar je te maken hebt met verschillende merken. Nu vond ik het heel vet om aan het begin van een journey te staan waarbij je echt een merk moet opbouwen en een groei gaat meemaken. Alles wat we nu verkopen op Made.com is onze eigen intellectual property. Dat is van ons. Wij verkopen alleen ons eigen merk en onze eigen producten, wij beheren de intellectual property dus het zijn allemaal MADE producten, geen andere digital to consumer merken dus. Dat geeft een andere manier van relatie bouwen met klanten en stakeholders omdat je het merk zelf bent. Dichter bij het hart.”

De kracht van Made.com zit ‘m in de flexibiliteit, zegt Damien Poelhekke. “Doordat we geen voorraden hebben kunnen we het hele jaar produceren en nieuwe collecties lanceren.” Gemiddeld zijn dat twee nieuwe collecties per week, waar dat normaal slechts twee keer per jaar is. “We hebben een veel snellere doorlooptijd”, laat Damien weten. Als wij collecties bestellen zullen dat niet mega grote hoeveelheden zijn, maar een minimum order quantity. Als het populair is kunnen we snel opschalen en als het niet loopt kunnen we ook snel schakelen.” Want smaak is subjectief en veranderlijk en dat weet Made.com maar al te goed.

Damien Poelhekke is een van de sprekers van het CrossBorder Event 2020, dat plaats zal vinden op 1 oktober. Op het event zal hij verder ingaan op de crossborder strategie van Made.com. Waarom natives voor alle landen zo onmisbaar zijn, hoe influencers worden ingezet om de merkidentiteit van Made.com te verspreiden en waarom ze bewust niet werken met marketplaces. Benieuwd naar zijn hele verhaal? Koop nu je ticket en raak geïnspireerd door de koplopers op het gebied van crossborder e-commerce.  

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.