Andreas Giese

Andreas Giese, oprichter & CEO van Dexport. Hij is geboren en getogen in Berlijn en startte in 2006 Dexport: dé online marketingspecialist voor de Duitse markt. Zijn missie is het opbouwen en in stand houden van het beste team Duitse marketing team in Nederland. Andreas adviseert snelgroeiende bedrijven en bekende merken bij de uitrol van de internationale groei. Daarnaast is Andreas initiatiefnemer van het CrossBorder event en de CrossBorder Top30, waarbij de dertig snelst groeiende e-commerce bedrijven in het buitenland in kaart worden gebracht.

Omschrijving van de presentatie

Andreas zal de CrossBorder Top 30 uitreiking aankondigen en de definitieve Top 3 bekend maken. Andreas zal inzichten in de succesfactoren en aanpak van de snelstgroeiende CrossBorder bedrijven delen op het event.

5 vragen aan Andreas

Op welke manier kunnen jullie Nederlandse ondernemers die de Duitse markt willen betreden hulp bieden?
“Bij Dexport profiteren Nederlandse ondernemers van onze ervaring met succesvolle bedrijven die we de afgelopen jaren hebben begeleid bij de start in Duitsland. Hierbij bieden wij de benodigde handvatten en een totaalpakket aan. Het resultaat is een webshop of website met een Duitse look & feel, die juridisch op orde is en waarmee een bedrijf de Duitse doelgroep bereikt. Indien gewenst ontwikkelt Dexport een webshop/website of kunnen wij verkopen voor Amazon inrichten. Is een bedrijf al actief op de Duitse markt? In dat geval vertalen wij de merkpositionering doelgericht door naar de belangrijkste marketingkanalen in Duitsland”, aldus Giese.

En wat is het belang van Duitse online marketing bij de stap naar de Duitse markt?
“Met de grootste bevolking en een sterke economie binnen Europa is Duitsland interessant voor Nederlandse e-commerce ondernemers. Bovendien behoren Duitse afnemers tot de meest gewilde klanten van Europa. Een belangrijke reden om de “Duitse klant centraal te stellen” in de online marketingstrategie. Het aantal Duitse internetgebruikers bevindt zich vooral op Amazon, Facebook en Google. Om van deze kanalen optimaal te profiteren is het zaak om binnen Duitsland aan uw merk te bouwen. Welke rol kan influencers marketing hierbij spelen? Hoe wint u de klant en maakt u de marketingbelofte waar? Bij Dexport krijgen ondernemers vanaf het begin intensieve ondersteuning van een team dat bestaat uit Duitse marketingspecialisten. Zij kennen de markt en de te bewandelen online marketingwegen. Een must wanneer u besluit te ondernemen in een land dat vijf maal groter is dan Nederland.”

Dexport spreekt tijdens de Duitslanddag over het thema online marketingkanalen in Duitsland. Kunt u daar iets meer over vertellen?
“Om online de Next Level markting in Duitsland tot een succes te brengen is het cruciaal gericht te werk te gaan. Hiervoor hebben we het Dexport Groeimodel ontwikkeld, gebaseerd op de vele benchmarks waar we bij Dexport over beschikken. Binnen het groeimodel zien we op basis van KPI’s per groeifase waar de pijnpunten liggen en welke online marketingactiviteiten prioriteit behoren te krijgen. Wij helpen onze klanten bij de uitrol van online marketing met o.a. SEO en contentstrategie, social en influencer marketing, performance zoekmachine marketing, conversie optimalisatie om op deze manier tot een resultaat gerichte online marketing te komen.”

Welke verschillen zijn er tussen Duitsland en Nederland met betrekking tot online marketing? En heeft u hier een voorbeeld van?
“Betrouwbaarheid is zeker voor Duitsers erg belangrijk. Maar hoe kunt u het verhaal het beste over de bühne brengen? Dit begint met een aantal belangrijke basiszaken die u hoort te regelen voor uw bedrijf. Vanzelfsprekend heeft u een website nodig die geheel is afgestemd op uw waardepropositie binnen Duitsland. Ook is het relevant dat uw website geschreven is in foutloos Duits. Daarnaast zal een Duitse uitstraling de betrouwbaarheid van uw bedrijf ook ten goede komen. Veel Duitse beslissers en influencers zijn vakmensen die graag een goed onderbouwd verhaal raadplegen voordat ze met een nieuwe leverancier in zee gaan. Is het vertrouwen eenmaal gewonnen, dan staat een lange termijn relatie niets meer in de weg en heeft u uw schot in de roos gevonden binnen de Duitsemarkt.”

Heeft u nog een laatste tip voor Nederlandse ondernemers?
“Het is verstandig om te onderzoeken welke producten en diensten zich lenen voor online verkoop. Voor sommige branches geldt dat online verkoop nog geen gemeengoed is. Juist in deze branches kunnen Nederlandse bedrijven zich met innovativiteit onderscheiden.”