Esther Kappenberg

Geboren en getogen in Münster, Duitsland was ik op een gegeven moment klaar voor een internationale uitdaging en ging ik voor mijn studie naar Nederland. Naar een Marketing minor in Bangkok en een Master aan de RUG ontdekte ik mijn passie voor internationaal Marketing & Management. Waar ik toen nog een van de enige buitenlande Marketing collega’s binnen Cookinglife was, sta ik nu met een sterk team van internationaal Marketeers. Op basis van mijn Duitse ‘Fingerspitzengefühl’ is het mijn missie is om samen met mijn team de Europese markt te veroveren!

Omschrijving van de presentatie

Nieuwe markten, nieuwe kansen!

Wat begon als een webshop in Groningen is in de loop der jaren doorgegroeid tot een Europese speler in tafel- en kookartikelen. Inmiddels is Cookinglife actief in 24 landen met 8 native webshops. In deze presentatie laten we je zien hoe het multi-store setup van Cookinglife eruit ziet.

5 vragen aan Esther

Wat zijn jullie plannen om verder de grens over te gaan?
In 2021 hebben we webshops voor Frankrijk, Spanje, Italië en Oostenrijk opgericht. Ook 2022 blijft internationalisering een belangrijk onderdeel van onze groeistrategie. Maar welke landen dat worden? Stay tuned!

 

Wat zijn actuele aandachtspunten / uitdagingen binnen jouw organisatie in relatie tot e-commerce over de grens?
Een belangrijk onderdeel van onze strategie is niet allen ‘translation’, maar vooral ‘localization’. Zo blijven we onze shops optimaliseren, om de klant een optimale shopervaring te kunnen bieden.

 

Jullie hebben intussen aardig wat crossborder ervaring opgebouwd; waar zijn jullie met name trots op?

Heel trots zijn we op ons internationaal team met native Marketing Specialists, die onze internationale webshops de ‘finishing touch’ geven. 

 

Welk ander bedrijf bewonder je op het gebied van crossborder e-commerce?

Zalando! Naar mijn mening is het succes van Zalando gebaseerd op een nauwkeurige, individuele internationalisering, land per land. Er is bijvoorbeeld niet één internationale winkel met verschillende talen, maar afzonderlijke winkels onder hun eigen domeinen.

 

Met welke kernboodschap gaan de toehoorders van jouw sprekersessie naar huis?

De kansen buiten Nederland zijn groot, dus probeer het zeker om de grens over te gaan! In het kader van ‘Think big, but start small’ zet je het beste een step naar de andere en vergeet je niet op de kleinste details te letten.